Ukazał się bezpłatny poradnik o promocji nauki dla naukowców 15 marca 2017 nauka ogółem

Ukazała się książka dla naukowców zainteresowanych promocją nauki. Publikacja jest bezpłatna, dostępna w druku, online oraz w formacie na e-booka. Poradnik wydał Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy. Wystarczy go pobrać ze strony www.opi.org.pl/Sztuka-promocji-nauki.html.

W środę 15 marca 2017 roku w Domu Braci Jabłkowskich odbyła się premiera książki „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców”. Opracowali go Natalia Osica, ekspertka od PR nauki oraz Wiktor Niedzicki, dziennikarz naukowy. Książka to instrukcja popularyzacji badań i wystąpień publicznych dla tych naukowców, którzy chcieliby w sposób zaplanowany i świadomy budować swój wizerunek. Autorzy piszą m.in. o tym, po co, jak, kiedy i gdzie promować wyniki badań naukowych oraz, jak się przygotować do wykładów popularnonaukowych czy wywiadów telewizyjnych.

Idea powstania publikacji

Idea stworzenia poradnika powstała w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym, który przez kilka ostatnich lat odpowiadał za wdrożenie Polsko-Szwajcarskiego Programu Badawczego. W jego ramach dofinansowane zostały projekty, realizowane przez zespoły polskich i szwajcarskich naukowców. Dzięki temu powstało 31 projektów z obszarów: technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT), energia – odnawialne źródła energii, nanotechnologie, zdrowie oraz środowisko.

Efekty wdrożenia tych 31 projektów to m.in. aż 10 patentów, prawie 150 publikacji o zasięgu międzynarodowym, ponad 170 seminariów, warsztatów oraz konferencji naukowych przybliżających efekty przeprowadzonych badań.

Wraz z sukcesami badawczymi, pojawiła się potrzeba ich komunikowania środowisku przedsiębiorców, mediom i społeczeństwu. Wówczas, w naszym Instytucie pojawiła się idea, aby wspomóc naukowców również w tym działaniu – mówi dr Agnieszka Gryzik, zastępca Dyrektora Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. – Powstała więc publikacja „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców”, którą udostępniamy dzisiaj szerszej publiczności. Mamy nadzieję, że posłuży on wszystkim, którzy będą szukali w niej podpowiedzi jak skutecznie promować swoje osiągnięcia naukowe.

Co doradzają autorzy?

Sztuka promocji nauki to wynik pracy dwójki ekspertów, na co dzień zajmujących się popularyzowaniem nauki. Natalia Osica, założycielka firmy Science PR, pierwszej w Polsce agencji wspierającej naukowców, instytuty naukowe i uczelnie w budowaniu relacji z otoczeniem, tj. mediami i biznesem, na łamach publikacji podpowiada, jak dobrze zaplanować promocję badań.

– Z moich obserwacji wynika, że dużo się od tej grupy zawodowej wymaga, ale niewiele się jej pomaga – mówi Natalia Osica, która od ośmiu lat wspiera naukowców w budowaniu wizerunku i nagłaśnianiu ich projektów. – W programie edukacji formalnej, która kończy się doktoratem, nie ma obowiązkowych zajęć dotyczących promocji nauki. Zajęcia fakultatywne zdarzają się sporadycznie. Chciałabym, aby ta książka była zarazem zachętą, jak i wsparciem dla tych, którzy chcą postawić pierwsze kroki w budowaniu relacji z mediami czy biznesem – dodaje autorka.

Współautor publikacji, Wiktor Niedzicki od ponad 40 lat zajmuje się popularyzacją nauki, w radiu, telewizji, podczas wykładów czy imprez popularnonaukowych. W Sztuce promocji nauki pisze o tym, jakie warunki musi spełnić prezentacja, aby wyróżnić się, zaciekawić widza i dać się zapamiętać.
Gorąco zachęcam do odwagi w relacjach z odbiorcami. Bez względu na to, czy o swojej pracy opowiadamy potencjalnym inwestorom, mediom czy grupie dzieci, pokażmy, że to co robimy autentycznie nas pasjonuje i cieszy – mówi Wiktor Niedzicki. – Angażując się podczas prezentacji, wzbudzamy sympatię widzów, dajemy się zapamiętać i budujemy dobre skojarzenia. A stąd już dużo bliżej do tego, aby o naszej pracy mówiło się dużo i w pozytywny sposób.   

Więcej niż książka

Od samego początku, ideą przyświecającą nam jako wydawcy było stworzenie poradnika, który uświadomi czytelnikom korzyści, jakie niesie spójna, przemyślana promocja – podkreśla  dr Agnieszka Gryzik. – Mamy nadzieję, że badacze będą chcieli wracać do niego po wskazówki i inspiracje. Dlatego egzemplarze publikacji będziemy przekazywać zainteresowanym naukowcom, uczelniom i instytutom badawczym. Na stronie internetowej naszego Instytutu już został udostępniony e-booka.

Publikacja znajduje się na stronie OPI PIB pod linkiem: www.opi.org.pl/Sztuka-promocji-nauki.html.

Program PSPB oraz publikacja Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców współfinansowane były przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy
z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Już za chwilę Parlament Europejski zdecyduje o przyszłości internetu. Po ulicznych demonstracjach rośnie liczba protestujących przeciwko cenzurze w sieci. Ich
Jak regulacje prawne wpływają na relacje nauki i biznesu? Co motywuje naukowców do komercjalizacji badań? Jakie są bariery transferu technologii
Wyciąganie wniosków z sukcesów i porażek, pomysłowość, wyznaczanie norm – to ich rozwija. Walka o władzę, o dostęp do wiedzy,
Czujniki, gogle, trackery i opaski będą wykorzystywane na pierwszych w Polsce studiach licencjackich z zakresu sztucznej inteligencji. W Warszawie powstanie
Petabajty danych o finansowych rynkach. Wielkie zbiory informacji z giełd. Miliardy detali opisujące społeczeństwa oraz zachowania inwestorów i konsumentów. Big
Decyzja Brytyjczyków o brexicie, wygrana Donalda Trumpa w USA czy dominacja Prawa i Sprawiedliwości po wyborach parlamentarnych w Polsce –
34 tysiące złotych brutto miesięcznie w przeliczeniu z dolarów – w Stanach Zjednoczonych. 22 tysiące złotych – w Niemczech. 15
Co łączy PiS i SLD? Co tak naprawdę odróżnia Platformę Obywatelską od Prawa i Sprawiedliwości? Jak liberałowie i konserwatyści rozumieją
97 procent polskich menedżerów używa serwisu LinkedIn. Jedna piąta jest na Facebooku i GoldenLine. Korzystanie z sieci społecznościowych pomaga im
Uber, Couchsurfing czy Airbnb – te platformy zmieniły nasz sposób myślenia o wydawaniu pieniędzy na usługi. Korzyści z nimi związane
W lutym 2018 roku średni dzienny czas poświęcony na przeglądanie internetu był najwyższy wśród mieszkańców Mazowsza. W województwie pomorskim odnotowano
W radzie nadzorczej firmy powinna zasiadać jedna lub dwie kobiety. Nie ze względu na parytet równości płci, ale dlatego, że
Polska jest w czołówce krajów, w których reklamodawcy emitują reklamy wielkoformatowe, a internauci instalują adblocka. Co siódma reklama wyświetlana polskim
Polscy uczniowie nie lubią chodzić do szkoły. Likwidujemy gimnazja, zmieniamy program i podręczniki, podczas gdy najważniejsze się nie zmienia –
Stopniowo zostają uruchamiane rekrutacje na interdyscyplinarne studia doktoranckie. W lipcu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało uczelniom i instytutom na
– Mamy już tylko dwa lata, żeby wywiązać się z unijnych zobowiązań członkowskich i zwiększyć procent energii wytwarzanej z odnawialnych
Laury za innowacyjność, godła promocyjne – w Polsce organizuje się tysiące konkursów i rankingów, w których przedsiębiorstwa mogą zdobywać nagrody.
Polskie jednostki działające w sektorze B+R (Badania i Rozwój), posiadające prestiżowe wyróżnienie  Komisji Europejskiej „HR Excellence in Research”, spotkają się
W dniach 13-18 listopada Warszawa stanie się stolicą unikatowych języków. W ramach otwartych wydarzeń organizowanych przez Uniwersytet Warszawski będzie można
Klienci banków spółdzielczych uważnie śledzą kondycję finansową tych instytucji. Deponenci lepiej kontrolują sytuację, jeśli dana placówka aktywnie działa w internecie.
Bagatelizujemy niebezpieczeństwo katastrof – przestrzega specjalista w dziedzinie psychologii podejmowania decyzji prof. Tadeusz Tyszka. Jego międzynarodowy zespół zakończył właśnie badania,
Nie wiemy, ile osób nałogowo korzysta z pornografii. Wiemy za to, że na całym świecie są osoby, które straciły kontrolę
Ponad 600 zagranicznych uczonych w ciągu ostatniej dekady przyjechało pracować do Polski. Najwięcej z Ukrainy, Niemiec i Indii. 34 badaczy
Unia Europejska przegrywa swoją historyczną szansę. Najbardziej przez deficyt demokracji. Funkcjonowania Wspólnoty często nie rozumieją nie tylko obywatele, ale również
Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN rozpoczyna rekrutację na studia doktoranckie. W piątek 12 maja odbędzie się Dzień Otwarty
Sześć polskich organizacji zrealizuje kampanię informacyjno-edukacyjną, której celem jest zachęcenie młodych naukowców do planowania kariery zawodowej. Konsorcjum, pod kierunkiem Krajowego
Już 27 marca w Centrum Nauki Kopernik odbędzie się spotkanie z czwórką laureatów najbardziej prestiżowych grantów naukowych na naszym kontynencie.
Żadna reforma nie jest polskiej szkole tak potrzebna jak dobrze przygotowani nauczyciele. W tym celu stworzono Szkołę Edukacji, czyli bezpłatne
Ukazała się książka dla naukowców zainteresowanych promocją nauki. Publikacja jest bezpłatna, dostępna w druku, online oraz w formacie na e-booka.
Pierwsza na świecie biorafineria produkująca białko z rzepaku powstanie w Polsce, na Dolnym Śląsku. To wizja naukowców z Łodzi. Mają
Sześćdziesięciolatek po treningu podejmuje decyzje tak szybko, jak 40 lat wcześniej, a „pamięć podręczną” można najskuteczniej podkręcić pięćdziesięciolatkom. Polscy naukowcy
Zajęcia na studiach prawniczych w rzeczywistości wirtualnej. Akademia Leona Koźmińskiego stworzyła grę edukacyjną dla przyszłych prawników. Dzięki specjalnym goglom, studenci
Ostrożne wydatki konsumentów, mniej inwestycji i wygasanie efektu programów takich jak 500+. A w konsekwencji poważne kłopoty gospodarcze. Eksperci z
Obowiązujące dziś regulacje dotyczące opodatkowania dochodów są zbyt skomplikowane, mało wydajne i niespójne. Trzeba napisać nowe prawo podatkowe. Takie wnioski
Ponad 28 mln złotych z programu Horyzont 2020 zdobyli dotąd uczeni z Polski na badania nad żywnością. Chcą zapewnić Europejczykom
60-latek może podejmować decyzje tak szybko jak 30 lat wcześniej, a 40-latek może podkręcić pamięć o jedną trzecią i utrzymać
Mózg sprawniejszy o jedną trzecią. Taki efekt jest możliwy, jeśli poddamy się profesjonalnemu treningowi. Naukowcy opracowali zestaw ćwiczeń rozwijających mózg
Powstała strona internetowa, dzięki której naukowcy sfinansują swoje projekty naukowe z pomocą interntuów, a przedsiębiorcy znajdą naukowe rozwiązania problemów, z
Grupa Black Pearls VC z Gdańska uzyskała właśnie dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Udział w programie BRIdge Alfa
Zrozumienie różnic między przedsiębiorcami i sposobami, w jaki podejmują decyzje, pozwoli uniknąć rozczarowań zarówno im samym, jak i ich partnerom
Warszawa w gronie 20 europejskich partnerów szuka sprytnego rozwiązania problemu dużych odpadów. Sosnowiec w ramach międzynarodowego konsorcjum testuje pomysły na
Do Wilamowic – miasteczka na małopolsko-śląskim pograniczu – przybędą m.in.: meksykańscy Indianie, mieszkańcy normandzkiej wyspy Guernsey, celtyccy Mańczycy, Łemkowie, Kaszubi,
Wielu niezamierzonych konsekwencji znowelizowanej ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia można było w porę uniknąć, gdyby w procesie legislacyjnym uwzględniono rzetelną
Wzmocnienie pozycji rynkowej konkurencji, zachwianie płynności całego sektora, a także spadek podaży kredytów – na takie konsekwencje może być narażony
Wiele polskich miast boryka się z zanieczyszczeniem powietrza, zbyt wysokim poziomem emisji dwutlenku węgla, korkami na ulicach i brakiem parkingów.
Akademia Leona Koźmińskiego wybrała siedem projektów biznesowych swoich studentów i absolwentów. Teraz pomoże ich twórcom przygotować się do spotkania z
Polskie instytucje naukowe i firmy zacieśniły współpracę, aby osiągnąć sukces komercyjny w technologiach grafenowych. W tym tygodniu podczas konferencji Graphene
Polacy dołączają do globalnego wyścigu o komercjalizację grafenu. W rywalizacji z firmami i instytutami badawczymi z całego świata nie jesteśmy
Sądzisz, że największym polskim sukcesem w podboju kosmosu jest Mirosław Hermaszewski? Czas zweryfikować poglądy. W branży kosmicznej obok wielkich agencji

Skontaktuj się z nami

Science PR
ul. Wilcza 29 lok. 16
00-544 Warszawa
tel: 691 145 300
e-mail: n.osica@sciencepr.pl

Napisz do nas

Skontaktuj się z nami

Science PR
ul. Wilcza 29 lok. 16
00-544 Warszawa
tel: 691 145 300
e-mail: n.osica@sciencepr.pl